Förhindra köldskador i slalombacken

På många håll i landet ligger nu temperaturen nere runt -20 grader, något som får även den mest hårdhudade personen att huttra. Det kan vara svårt att bedöma vilka kläder som håller emot kylan, så jag tänkte ge några tips på bra klädesplagg nu i vinterkylan, men också hur du hanterar förfrusna tår och fingrar i skidbacken. Så är ni på väg till fjällen nu i helgen är detta några värdefulla tips att ta vara på.

När du ska klä dig varmt för exempelvis en dag ute i skidbacken är många lager med löst sittande plagg mycket bättre än ett enda tjockt lager. Kläder i fleecematerial är ett tips till den frusna  Detta gör att värmen lättare kan cirkulera istället, ett tjockt lager gör ofta tätt så att ingen varm luft kan bildas. De yttre lagret ska alltid vara av vindtäta material, som täckbyxor och en täckjacka. Något som inte många vet om är också att man ska undvika att raka och tvätta sig på morgonen, låt istället huden bilda ett skyddande fettlager under natten så håller du dig varmare. Och tänkt på att aldrig sätta på dig fuktiga sockor eller vantar, detta kan leda till köldskador på händer och fötter, så ett varmt tips är att alltid ta med sig ett extra par att byta till efter lunchen när ni återigen ger er ut i backen.

Om du bär till exempel smycken, glasögon eller armbandsklockor så är en rekommendation att du lämnar de hemma när du ska ut i kylan. Metall mot huden gör nämligen att du enklare kan förfrysa om just den kroppsdelen du bär det på. Är du sen användare av nikotin eller alkohol ska du försöka undvika detta under dagen då det försämrar kroppens försvar på kylan. Den som är extra känslig mot kyla ska också vara extra uppmärksam på kallgraderna, till exempel om du lider av hjärt- och kärlsjukdomar, diabeter eller sk. vita fingrar.

Det är lättare än man tror att förfrysa sig i kallt väder, och det är ofta man inte ens känner att man förfrusit sig. Detta beror på att du tappar känseln i den nedkylda kroppsdelen, så för att undvika förfrysning, rör på dig, vicka på tår och rör fingrarna, grimasera med ansiktet och massera öronen för att hålla igång blodcirkulationen. De vanligaste kroppsdelarna att förfrysa är nämligen händer, fötter, näsa och öron – så håll koll på dem!

När man förfryser blir huden kall och vit, samt att du tappar känseln i den kroppsdelen du förfrusit i. Uppstår detta ska du försöka ta dig till en värmestuga. Det bästa sättet att värma upp ett fruset finger är att sätta det i armhålan och hålla tätt. Har du förfrusit om en tå kan du alltid be en vän hjälp dig. Skulle ni istället vara ute på vandring i riktigt kyliga grader och någon förfryser kan man urinera på den frusna kroppsdelen, detta är ett snabbt och effektivt sätt, men det är viktigt att på en gång torka upp det våta för att inte kroppsdelen skall förfrysa om på nytt.

Vinterkläder

Att ligga eller sitta ned på kallt underlag är inget att rekommendera då detta kan leda till köldskador och urinvägsinfektion. Dessutom blir du snabbt nedkyld och dina kläder fuktiga. Att bära jeans när du ska vara ute ett längre tag och vet att du kommer vara i snö mycket är jeans absolut inget alternativ. Denimmaterial håller inte värme alls och drar lätt åt sig kylan och blir kalla och fuktiga. Så även om du tycker det ser snyggt ut i backen så kommer du tacka dig själv när du drar på dig ett underställ, fleecebyxor och ett par täckbyxor/termobyxor över det.

Leave your comment